اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پیگیری سوژه مردم: جلوی تخلیط برنج در مازندران گرفته شود

فارس من| علیزاده شایق: برخورد با تخلیط برنج برعهده سازمان‌های نظارتی است

دبیر انجمن برنج ایران گفت: وظیفه انجمن برنج و وظیفه وزارت بهداشت نبوده بلکه وظیفه سازمان‌های نظارتی است ولی اقدامی در این زمینه انجام نشد و این داستان ادامه پیدا کرد الان هم هنوز خیلی مشخص نیست این داستان به کجا رسیده است.

فارس من| علیزاده شایق: برخورد با تخلیط برنج برعهده سازمان‌های نظارتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تخلیط برنج توسط دلالان در برخی از شهرهای مازندران صورت می‌گیرد. 

دلالان با خرید شالی از کشاورزان در برخی از شالیکوبی‌ها اقدام به تخلیط برنج طارم محلی با برنج خارجی می‌کنند که موجب بدنام شدن برنج طارم محلی مازندران می‌شود.

دبیر انجمن برنج ایران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد:  در اسفند ماه سال 92 پنج نوع برنج آلوده اعلام شد و کسانی که اعلام کردند ناشی‌گری به خرج دادند برای اینکه هر پنج برند بهترین، سرشناس‌ترین و مطمئن‌ترین برندهای برنج ایرانی بودند که این موضوع انجمن برنج ایران را به شک انداخت که مگر می‌شود فقط پنج برند آن هم برندهای درجه یک آلوده باشد.

جمیل علیزاده شایق افزود: انجمن برنج ایران با کمک وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی وارد این قضیه شد و گروه‌هایی را به گیلان و مازندران و حتی برخی از نقاط تهران اعزام کردیم درحالی‌که وظیفه سازمان‌های نظارتی بود.

وی اضافه کرد: پس از انجام نمونه‌برداری کیسه‌ها را آوردند که بعد از بررسی‌ها مشخص شد اینها برنج‌های خارجی بوده که در کیسه‌های برنج ایرانی ریختند و ناشی‌گری کردند که بهترین کیسه‌ها را انتخاب کردند ولی همان جا سروصدایش را خواباندند.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: موضوعی که در این میان باقی ماند اینکه معلوم شد واقعا عده‌ای برنج‌های اکثرا خارجی را با برنج‌های داخلی مخلوط می‌کنند یا اینکه وقاحت برخی به حدی می‌گذرانند که این برنج‌ها را در کیسه‌های ایرانی ریخته و به‌نام برنج ایرانی به فروش می‌رسانند به همین دلیل این قضیه رو شد.

علیزاده شایق بیان کرد: از همان زمان به سازمان‌های نظارتی اعلام کردیم وظیفه انجمن برنج و وظیفه وزارت بهداشت نبود بلکه وظیفه سازمان‌های نظارتی بود ولی متاسفانه اقدامی در این زمینه انجام نشد و این داستان ادامه پیدا کرد الان هم هنوز خیلی مشخص نیست این داستان به کجا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تخلیط برنج گاهی انجام می‌شود و حتی اخیرا برخی از برنج‌های پرمحصول که کیفیتش از برنج‌های محلی و سنتی پایین‌تر است با برنج‌های محلی مخلوط می‌کنند به نام برنج‌های محلی  به همان قیمت عرضه می‌کنند، اظهار کرد: بازهم این موضوع به بحثی برمی‌گردد که سال‌هاست داریم اعلام می‌کنیم اینکه اگر سازمان‌های نظارتی به وظایف خود عمل کنند این اتفاق نمی‌افتد.

دبیر انجمن برنج ایران خاطرنشان کرد: باید نمونه‌برداری‌های تصادفی از فروشگاه‌های عرضه برنج در دستور کار قرار گیرد و اگر متوجه شدند که اختلاط انجام شده برخورد شدیدی انجام دهند نه اینکه به رویشان نیاورند که جری‌تر شوند و دفعات بعدی این کار را تکرار کنند.

علیزاده شایق با بیان اینکه اینکه کشاورز اقدام به تخلیط برنج می‌کند با اطمینان اعلام می‌کنیم که چنین موضوعی صحت ندارد، تصریح کرد: به این دلیل که کشاورز برنج تولید نمی‌کند بلکه شالی تولید می‌کند و مجبور است شالی را برای تبدیل به برنج به شالیکوبی انتقال دهد که برخی از کارخانه‌ها البته خیلی نیستند در زمان تبدیل شالی به برنج داستان اختلاط را روی سوداگری انجام می‌دهند.

پیش از این رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با این عنوان که «تخلیط برنج از سوی کشاورزان مازندران انجام نمی‌شود/ برندسازی برنج شمال» ، اظهار کرد: در ارتباط با این بحث چیزی که با اطمینان می‌توانیم اعلام کنیم اینکه تخلیط برنج از سوی کشاورزان مازندران انجام نمی‌شود؛ به این دلیل که کشاورز بارش را می‌فروشد این مراکز بسته‌بندی برنج هستند که نباید نسبت به این کار اقدام کنند.

ابراهیم قربان‌نژاد با اشاره به اینکه تخلیط برنج علاوه بر اینکه کیفیت برنج را پایین  می‌آورد عدم اعتماد مصرف‌کنندگان را در پی دارد، اضافه کرد: ما بهترین برنج‌ها را در مازندران داریم که با این کار اطمینان مصرف‌کننده  نسبت به برنج شمال از بین می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه برخورد با این مشکل به‌دنبال برندسازی برنج‌های بسته بندی شده هستیم که دارای کدشناسایی باشند، خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود در برخی از برنج‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد روی کیسه باعنوان برنج ایرانی درج شده که نشان نمی‌دهد این برنج از نوع محلی و پرمحصول است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: در آینده‌ای نزدیک سازوکار و راهکاری برای برخورد با تخلیط برنج از سوی انجمن برنج ایران و وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی می‌شود تا برای همیشه شاهد این معضل نباشیم.

این سوژه با عنوان «جلوی تخلیط برنج در بعضی از شهرهای مازندران گرفته شود» در سامانه فارس من به ثبت رسیده و خبرگزاری فارس مازندران این مساله را پیگیری کرده است.

انتهای پیام/86034/ع/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول